Under hösten 2015 började jag jobba med ett projekt som på sikt skulle bli en reseguide till staden Rom. Projektet heter Res till Rom och finns på restillrom.se. Nu har sajten funnits en längre tid och den har sakta men säkert börja nå de mål som jag satte upp vid starten. Idag är Res till Rom en av de största Rom-guiderna online i Sverige. Facebook-sidan har sedan starten fått över 1 000 följare och webbplatsen är väldigt välbesökt. Idag finns över 100 artiklar på restillrom.se.
Jag gör fortfarande en stor del av arbetet med Res till Rom själv, men till min hjälp har jag numera 4 fantastiskt duktiga skribenter som skriver spännande artiklar, intressanta reportage och listor som kan spridas i sociala medier. Jag är väldigt tacksam för den hjälp jag fått. Men jag är inte nöjd med Res till Rom ännu.
Mitt framtida mål med Res till Rom är att den ska bli en auktoritet bland först och främst Romguider på internet men jag har som mål att den även ska kunna konkurrera mot de tryckta guider som finns.
Idag handlar inte Res till Rom speciellt mycket om webbutveckling, för den delen av projektet är redan avklarat. Nu handlar det istället om att skriva riktigt bra content som sedan kan spridas, främst i sociala medier. Utöver det arbetar jag aktivt med sökmotoroptimering och e-mail marketing för Res till Rom.
Ni hittar alltså projektet på www.restillrom.se.
Att projektet som tagit allra mest tid av alla mina projekt genom åren handlar om just staden Rom är egentligen inga konstigheter. Jag fullständigt älskar Rom. Jag har varit där otaliga gånger och trivs bra i stan
.
Valet att skapa en reseguide handlade främst om tre saker. Dels kärleken som finns till Rom, men också en ambition att faktiskt få lära mig mer om staden som jag så gärna besöker. Att starta en reseguide där man först måste göra research och sedan skriva artiklar tvingar en att faktiskt lära sig saker – ett arbete som gett mig mer än någon historialektion i skolan någonsin gjort.
Den tredje och sista anledningen är konkurrensen i segmentet. Resesegmentet är väldigt tufft och det finns många duktiga människor som driver resesajter av diverse slag. Dessutom så har tidningar, flygbolag och resebyråer ofta webbplatser som konkurrerar. Helt enkelt en stor utmaning. Har jag kompetensen, viljan och orken att konkurrera i ett tufft segment?