Emil Lindström

Emil möter: Zalsters Axel Storckenfeldt

Axel Storckenfeldt Zalster

INTRODUKTION

Är du en van besökare på Sveriges olika digitala marknadsföringsevenemang så är den här personen inte okänd för dig. Först ut i Emil möter  är Axel Storckenfeldt från företaget Zalster. Vi pratar om hur man lyckas med annonsering i sociala medier, om Axels resa till toppen av marknadsföringsbranschen och hur han från föreläsningsscenerna på ett humoristiskt sätt spelade en viktig roll när ett av Sveriges största teknikföretag ändrade sin Instagramstrategi.

 


 

Hallå där Axel. Hur är läget?

– Bara bra! Det är mycket med mitt företag Zalster, men jag trivs som bäst när jag har mycket runt mig.

Det var inte speciellt enkelt att göra researchjobb på dig. Du har många järn i elden så att säga. För den som inte vet, vem är egentligen Axel Storckenfeldt?

– Jag gillar att testa idéer, därav att det lätt blir lite av varje. Jag är uppvuxen på en gård, i ett väldigt ”analogt” hem. Därför blev jag fascinerad över möjligheterna med tekniken när jag (sist bland mina kompisar) skaffade en dator. Därefter har jag använt tekniken för att optimera och underlätta allt ifrån mitt eget till mina kunders liv. På ett privat plan är jag väldigt kunskapstörstig och nyfiken, jag har lätt att snöa in mig på ett ämne jag finner intressant och svårt att göra någonting halvdant.  

Vad jobbar du med just nu? Har du något spännande projekt?

– Jag jobbar heltid på Zalster, en datadriven optimeringsbyrå som fokuserat sig på Facebook och Instagram Ads. Vi håller på att utveckla en algoritm som automatiskt kommer läsa in data från Facebookkampanjer och superoptimera alla kampanjer i realtid. En väldigt svår, men spännande sysselsättning. 

Du är bara 23 år, men har redan varit med och startat copybyrån Jally och digitala marknadsföringsföretaget Zalster. Hur har du hunnit med allt, vad är nyckeln?

– Nyckeln är att inte fastna i gamla mönster, det är lätt att skaffa sig en utbildning, få en stabil anställning och sedan eventuellt, starta eget. Då är det lätt att upptäcka att det snart är dags för pension innan företaget hunnit ta sig. Jag upptäckte ganska snabbt när jag fått min första (och enda) anställning att jag inte var menad att vara anställd. Man behöver också en släng av ”positiv ADHD”. 

Trots din relativt korta tid i branschen, måste du redan ha jobbat med många roliga projekt. Vad är det roligaste du gjort?

– Det roligaste jag har gjort är de föreläsningsjobb jag fått. Jag åker runt och föreläser en hel del och har pratat på både egna kurser, olika event och även blivit inbjuden till större företag. Det är roligt när man får komma in till ett väl inkört marknadsföringsteam och röra runt lite i grytan. 

Jag fick upp intresset för dig under Webbdagarna i Göteborg i höstas. Där föreläste du om Instagrams kommande införande av annonser. Nu har Instagram haft annonser ett tag. Har det blivit som du trodde?  

– Ja, faktiskt. Efter att ha sett andra lanseringar av olika annonsplattformer såsom Facebook News feed och Twitter så hade jag en rätt bra bild. Vi ser väldigt billiga klickpriser och bra ROI (return on investment), trots det är det än så länge relativt få företag som har hunnit hoppa på tåget.

I början var det väldigt tydligt i kommentarsfälten att det fanns ett stort missnöje mot Instagram-annonserna, det känns som det lugnat sig lite nu?

– Det är en väldigt vanlig fråga som jag ofta får. Det gäller att komma ihåg att missnöjet inte är riktat mot annonsören, utan mot annonser i sin helhet. Instagram har länge varit en ”safe spot” för att slippa annonser, självklart finns det dom som blir upprörda när det ändras. Vi har däremot inte märkt av någonting som är direkt riktat mot våra annonsörer. Det har lugnat sig lite, trots att det fortfarande är ganska nytt. Framför allt så har vi märkt att det beror väldigt mycket på hur bra man lyckats göra inriktningen. ifall man har en kampanj som träffar rätt målgrupp så är det tvärt om många som ser det som ett välkomnat tillskott i flödet. 

Om någon som läser detta har ett företag och funderar på det här med marknadsföring i sociala medier, hur går dem tillväga? Ska man anlita någon eller ska man försöka göra det själv?

– Det naturliga svaret är väl att dom ska ringa Zalster eller er på NOGA? Skämt åsido så beror det väldigt mycket på vad det är för företag. Mindre företag, eller de som har få produkter och en tydlig målgrupp klarar sig ofta väldigt bra på egen hand. Däremot de företag som lägger större summor kan nästan alltid få ner kostnaden och öka exponeringen mot rätt målgrupp ifall man tar in någon. Vi är väldigt datadrivna och älskar att grotta ner oss i siffror och statistik, därför har vi riktat in oss på de lite större kontona för att statistiken ska bli statistiskt säkerställd. Glöm inte att standardavvikelse är din vän!  

Vad är det vanligaste misstaget som företag gör på Instagram/Facebook?

– Det vanligaste är att man använder samma typ av kampanj på Instagram som Facebook. Instagram är en helt annan plattform och kräver en helt annan typ av kampanjer. Allt som upplevs som reklam och säljande måste bort och ersättas med bilder som ger ”Åh va fint”-känslan. 

Man får väl ändå säga att du har lyckats. Du har startat företag och sysslar med det du brinner för, vad är nästa mål?

– Nästa mål är att få ut betan av vår algoritm som kommer någon gång i början av 2016. Det är viktigt att aldrig nöja sig, trots att man haft några framgångar. 

Jag tror många vill göra det som du gjort. Vad krävs för att lyckas som entreprenör?

– Det viktigaste är att utgå ifrån sig själv, en idé som man själv inte tror på kommer aldrig lyckas. Det ligger många hundår bakom varje framgång, därför krävs det något man tycker är roligt för att man ska orka ta sig igenom de åren utan att gå in i väggen. Sen kommer vi tillbaka till det jag skrev ovan om ”positiv ADHD”, det är faktiskt ett väldigt underskattat personlighetsdrag.

Varför ska man egentligen satsa på sociala medier?

– Sociala medier är överlägset vad gäller möjlighet till inriktning och uppföljning. Du har stenkoll på all data och betalar bara för den målgrupp du är ute efter. Jag kan prata i alla evighet om olika anledningar, men jag ska bespara läsarna det. 

Hur ser du på branschen, ser du andra i branschen som konkurrenter eller som inspirationskällor?

– Branschen är fortfarande ganska ny och ”omogen”, det finns en hel uppsjö av verktyg och byråer som har lite olika inriktning på samma sak. Jag tror att många av dom med tiden kommer köpas upp eller försvinna så vi får en mer renodlad och tydlig bransch. Självklart så ser jag mina kollegor i branschen som inspirationskällor, man kan alltid lära sig något av alla. Det är när man tror att man är bäst som utvecklingen stagnerar och man börjar tappa. Zalster har riktat in sig på datadriven optimering av lite större annonskonton, och i det segmentet har vi få, om några direkta konkurrenter. 

Som den webbdesigner jag i grunden är, så måste jag fråga: bygger du sajter också, eller är det annonsering och content för hela slanten?

– Jag har gjort min del av webbdesign när jag drev Jally, som från början var en generell webbyrå innan vi riktade in oss på Content. Nu för tiden är det annonsering för hela slanten, men självklart händer det att jag får hjälpa någon kund att göra en kampanjsida att rikta annonseringen mot, det är alltid trevligt! Webbdesign är ett roligt hantverk. 

Ett annat populärt sätt att annonsera på internet är Google Adwords. Om man har en begränsad budget, skall man kombinera detta med marknadsföring i sociala medier eller skall man välja något av dem?

– Man bör ha en bra blandning eftersom det är två olika grupper man når. Med Adwords når man de som redan har ett intresse och söker information om en produkt, med social medier har du en helt annan möjlighet att hitta en ny målgrupp där du kan skapa en behov hos dem som de inte visste att de hade. Som med allt annat så måste man testa, mät vad du får för avkastning i de båda kanalerna och vikta sedan din budget utefter det. 

Om du fick välja fritt, vem är nästa branschperson som jag ska intervjua? Vad vill du fråga den personen?

– Jag skulle rekommendera André Hegge på Encrypted Audience. De har en riktigt high-tech och spännande lösning för att kryptera din Facebookdata så att dina konkurrenter inte ska kunna dra nytta av din kundbas.

Sista frågan till dig Axel: Elgigantens Instagramkonto har de senaste veckorna ryckt upp sig lite. Tror du att din stenhårda kritik från scenen på Webbdagarna påverkat deras marknadsavdelning?

– Ja, det tror jag faktiskt. Jag har faktiskt nämnt dom som exempel vid ett par andra lite större föreläsningar. Självklart är det jätteroligt för dom, men nu måste jag hitta ett nytt exempel 😉


Fem snabba frågor:

Zalster eller Jally?

– Zalster

Facebook eller Instagram?

– Instagram

Content marketing eller Social media marketing?

– Social media! 

Mac eller PC? 

– PC (Oväntat, jag vet)

Öl eller vin?

– Whiskey


Tack Axel Storckenfeldt

Jag tackar Axel för att han tog sig tiden att genomföra den här intervjun. Jag tar med mig en intressant pratstund om sociala medier och möjligheterna som finns på Facebook och Instagram. Vad som händer med marknadsföring i sociala medier framöver får framtiden utvisa, men en sak är säker: annonseringen lär inte minska. Vill ni läsa mer om Axel och hans företag så besök Zalster.se. På återseende.

Exit mobile version