Från det att jag var knatte till för bara något år sedan så sprang jag orientering flera gånger i veckan. Under min mest seriösa period så var det inte många kvällar i veckan jag inte sprang med karta i handen. Helgerna ägnades enbart åt att tävla eller vara på läger. Allt arbete gav tillslut en någorlunda hedersam ”karriär” med en och annan framgång. Nu i efterhand så har jag insett att orienteringen inte bara gett mig goda vänner, glädje och en bra grundkondition som inte kan brytas ner av öl i första taget, utan orienteringen lärde mig också att bygga upp en analytisk förmåga som jag har stor nytta av idag.
För idag jobbar jag med digital strategi på internet. Jag viger mina dagar åt sökmotoroptimering och att bygga ökad synlighet åt mina kunder i sökresultaten och på internet i helhet. I veckan slog det mig vilka likheter det finns i tänket mellan orientering och digital strategi. Precis som orientering så handlar SEO om att hitta rätt väg i obekant mark. För det är precis det som Googles sökresultat är. Inget sökresultat är det andra likt, och det kommer krävas olika insatser och strategier för att lyckas med olika sökord. En viss strategi kanske funkar i ena fallet men i ett annat kommer det inte ge effekt.
I orientering spelar det ingen roll hur fort du springer, behåller du inte kylan och lugnet så kommer du att göra misstag som kostar dig dyrt i slutändan. De bästa orienterarna är inte nödvändigtvis de som springer en kilometer snabbast. Klarar du inte av att lugnt och metodiskt läsa kartan utan att tappa fokus kommer du aldrig bli bäst. Om du stressar i ditt arbete sökmotoroptimering och förväntar dig snabba resultat så kommer du tappa bort dig och istället tappa placeringar och/eller trafik. Om du istället arbetar med lugn efter en väl förberedd strategi så kommer du också att få resultat. De som arbetar med smutsiga SEO-metoder för ett snabbt resultat kanske leder under orienteringsbanans första fem kontroller, men det är inte de som kommer in i mål som vinnare. Istället är det konkurrenten som inte sprang lika fort, men som tog varje kontroll utan att göra några misstag.
Stirrar du dig blind på dina konkurrenter i skogen och väljer att följa efter istället för att fokusera på ditt eget lopp så kommer du med stor sannolikhet gå på en nit. Kopierar du din värsta konkurrents digitala strategi så kommer du inte få ut maximalt av din verksamhet. Istället kommer du att stirra dig blind på vad din konkurrent gör, utan att se dina egna unika möjligheter till fler affärer. Att studera sina konkurrenter är bra, att kopiera deras koncept helt och hållet är aldrig lönsamt i slutändan.
Lägg upp din strategi, kontroll för kontroll – sökord för sökord. Fall inte för frestelsen till snabba resultat. Långsiktighet är nyckeln. Ett misstag och du är borta.
Dina konkurrenter har styrkor och svagheter precis som du. Studera dem och utveckla ditt eget företags styrkor för att matcha deras svagheter. Kopiera aldrig dina konkurrenter, utnyttja istället deras svagheter och dina egna konkurrensfördelar.
När du byggt en strategi – följ den till punkt och pricka. Du kan komma till en punkt då det är tydligt att den måste bytas ut. Först då och endast då ändrar du din strategi / ditt vägval.
Och framförallt: är du vilse – Stressa inte upp dig och ta ogenomtänkta beslut. Andas. Vart är jag? Vart ska jag? Avvik inte från din strategi. Oroa dig inte för att dina konkurrenter kanske går om dig i detta nu. Tänk lugnt och metodiskt. Så lyckas du både i orienteringsskogen och i din digitala strategi.