Emil Lindström

Emil möter: Theodor Forselius

theodor forselius everipedia

I veckans Emil möter  träffar jag Theodor Forselius, grundare av encyklopedin Everipedia, ett spännande projekt som tagit form under de senaste åren. Tedde flyttade till Los Angeles 2014 för att dra igång projektet och lämna ett avtryck i teknikbranschen. Idag är det på god väg att också bli så. Vi har ett bra snack om Everipedia, flytten till USA, nyckeln bakom att starta projekt och varför steget från hans jobb med sökmotoroptimering i Sverige till Everipedia i USA blev väldigt enkelt.

 


Hallå där Tedde. Hur är läget?

– Tja Emil! Det är bara bra tack!

Du tog ditt pick och pack och drog till USA förra hösten, hur gick det till?

– Ja det stämmer! Det är en ganska lång historia hur det egentligen gick till, men för att försöka förklara lite kortfattat så hade jag spenderat ganska mycket tid i Kalifornien sedan tidigare, och det var under den tiden som jag lärde känna min blivande affärspartner Sam, som då fortfarande var en sophomore på UCLA där han studerade Neuroscience. Vi märkte båda ganska fort att vi hade samma vision för hur vi trodde Internet skulle utvecklas de kommande åren och bestämde oss därför för att starta det projektet som skulle komma att bli Everipedia ihop.

Det är nog inte många som känner till ditt projekt ännu, men vad är egentligen Everipedia och vilka är ni som ligger bakom det?

– Kort sagt är Everipedia en encyklopedi för alla. Vad som menas med det är att vi skiljer oss från andra encyklopedier som Wikipedia och Encyclopedia Britannica för att vi inte kräver en s.k. ”standard of notability” så länge du har en källa som går att citera. För att försöka förenkla så är det t.e.x. allmänt känt för de flesta att du i stort sett måste vara kändis för att få ha en sida på Wikipedia, något vi tycker är onödigt i väldigt många fall eftersom det finns flera miljarder människor på Internet som inte är kändisar men som ändå lämnar efter sig massor av intressant information varje dag som förblir utspritt och osorterat över hela webben.

Tjänsten grundades av mig och Sam Kazemian på UCLA i slutet av 2014. Men det var inte förrän under vintern/våren 2015 som det verkligen tog fart efter att mina två andra Co-Founders, Travis Moore och Mahbod Moghadam gick in som delägare i bolaget. Eftersom Mahbod sedan tidigare varit med och grundat den framgångsrika tjänsten Genius så var det till stor del hans förtjänst att vi kom i kontakt med våra första investerare under våren som genomförde den första stora investeringen i Everipedia på över en miljon.

Vad var det som lockade med projektet i USA?

– Ända sedan jag var yngre så har jag haft ambitionen att lämna ett avtryck i teknikbranschen på något sätt, och jag insåg därför ganska tidigt att jag skulle behöva åka till Kalifornien för att få tillgång till de resurser och kontakter som skulle behövas för att lyckas med det. Så när möjligheten med detta projektet dök upp så tvivlade jag inte på att satsa även om det innebar vissa risker.

Vad tror du är nyckeln till att lyckas som med ett sådant projekt?

– Först och främst att hitta människor med vass kompetens, rätt inställning och sedan övertyga dem att jobba med dig. Lyckas du sedan få dessa människor att jobba effektiv ihop med varandra så har du grunden som krävs för ett bygga framgångsrikt bolag. Det viktigaste att ta hänsyn till gällande utvecklingen av tjänsten är att ständigt övervaka hur användarna reagerar på utvecklingen och att man vågar vara väldigt självkritisk för att hela tiden successivt kunna förbättra tjänsten.

Vad är det med Everipedia som gör att du ser potential i projektet? 

– Wikipedia är den sjätte största webbplatsen i världen även fast deras innehåll är kraftigt begränsat av deras notabilitets-standard. Vi tror därför att vi genom att lätta på den standarden kan bygga ett mer komplett uppslagsverk än Wikipedia, som på längre sikt t.o.m. kan få större spridning än Wikipedia i takt med att mer och mer av vårt innehåll indexeras av sökmotorer.

Sedan så har jag starkt förtroende för vårt otroligt kompetenta team. Som du redan känner till så har jag personligen flera års erfarenhet bakom mig av marknadsföring online och har dessutom grundat två andra teknikföretag innan vi startade Everipedia. Mina kollegor Travis och Sam har båda ovanpå att vara otroligt vassa programmerare dessutom flertalet examen från UCLA i bland annat Neuroscience, Biokemi, Molekylärbiologi och Filosofi. Mahbod’s förra bolag Genius fick sin första investering från Ashton Kutcher 2011 och sedan dess har bolaget de senaste par åren lyckats få in totalt $57 miljoner dollar i investeringar från bland annat Dan Gilbert, Eminem, Ben Horowitz, Marc Andreessen och NAS för att bara nämna några. Ovanpå sina bedrifter med Genius så har Mahbod även examen från Stanford Law School och Yale University.

Vi har med andra ord lyckats bygga ett väldigt lovande team och det är till stor det därför jag är övertygad om att våra framgångar med Everipedia kommer fortsätta.

Varför bör den som läser det här gå in på Everipedia och registrera sig?

För att det är kul att sprida kunskap! Registrerar du dig på Everipedia så har du möjligheten att skapa en modern Wiki-sida för vem- eller vad som helst i hela världen. Är du däremot bara intresserad av lära dig mer om något och bläddra mellan sidor så behöver du inte registrera dig, allt innehåll på Everipedia är nämligen tillgängligt gratis för alla och kommer alltid vara det.

Man får väl ändå säga att du har lyckats, trots att du är väldigt ung. Du lever ett drömliv i Los Angeles, vad är nästa mål?

– Nästa mål är att fortsätta fylla kontoret i Westwood med ännu fler grymma medarbetare som kan fortsätta utveckla tjänsten och öka räckvidden för vårt innehåll över hela världen.

Har du några råd till de som utbildar sig inom webb och design? Eller kanske de som funderar på att hoppa på att ta chansen utomlands?

– “Learning by doing” är bästa sättet att bli expert på saker, så brinner du för webb och design är min åsikt att det är viktigare att lägga mer fokus på dina egna projekt än på din formella utbildning. Det ger ju dessutom erfarenhet och referenser vilket väger tyngre hos potentiella arbetsgivare.

Hur ser du på branschen, ser du andra webbdesigners som konkurrenter eller som inspirationskällor?

– Inspirationskällor såklart 🙂

Du jobbade tidigare i SEO-branschen, och var rätt duktig på att reta gallfeber på rävarna i #svseo, är det något du saknar med SEO-branschen?

– Precis som för Wikipedia så är sökmotorerna vår största trafikkälla på Everipedia, så det är faktiskt tack vare SEO som vi växer så pass snabbt som vi gör för tillfället. Jag skulle till och med vilja påstå att Everipedia har mycket av sin framgång att tacka min tid i SEO-branschen och allt jag lärde mig från mina mentorer på NOGA, saker som jag fortfarande tillämpar i det dagliga arbetet med Everipedia. Så som sökmotoransvarig på Everipedia jobbar jag på sätt och vis fortfarande i SEO-branschen, det som jag dock kan sakna är att ha kollegorna som bollplank när man kör fast.

Om du fick välja fritt, vem är nästa branschperson som jag ska intervjua? Vad vill du fråga den personen?

Andreas Lyxell, VD på NOGA.


Fem snabba:

Head-tag eller body-tag?

– Body

Class eller ID?

– Class

Facebook eller Instagram?

– Instagram

Sverige eller USA?

– Sverige

Onpage eller offpage?

– Onpage


Jag tackar Tedde för en intressant pratstund och önskar honom stort lycka till i framtiden. Om Everipedia blir nästa stora grej återstår att se, men det är tydligt att Tedde och de andra grundarna tror på sitt projekt. Det är svårt att inte bli imponerad av målmedvetandet och glöden som Tedde har inför projektet och det är nog det som krävs för att lyckas. Jag kommer följa det med spänning och det hoppas jag att ni också gör. Sajten hittar ni på everipedia.com. Vi hörs nästa gång.

Exit mobile version