Emil Lindström

Emil möter: Charlie Eriksson

charlie eriksson aldrigensam

Jag har fått äran att ta ett snack med Charlie Eriksson, grundare till projektet Aldrigensam. Ett projekt som har som syfte att minska den psykiska ohälsan bland ungdomar. Vi pratar en hel del om Aldrigensam såklart men också om sociala medier och framtidsplaner.

 


 

Hej Charlie. Hur är läget?

Hej Emil, det är fint med mig, har haft en relativt lugn jul och nyår på hemmaplan.

För dem som inte har koll på dig. Vem är egentligen Charlie Eriksson?

Är uppvuxen på västkusten i sommarstaden Falkenberg. Studerade på Linnéuniversitetet i Kalmar när jag insjuknade i psykisk ohälsa i form av en svår depression, panikångest och flertalet självmordsförsök. Idag bor jag i Göteborg och driver projektet Aldrigensam på heltid.

Du är grundare till projektet Aldrig Ensam. Berätta, vad är det för något?

Den övergripande idén är att fler unga ska söka vård för sin psykiska ohälsa. Det här sker genom att tillhandahålla information på Internet till allmänheten för att bättra på kunskaperna, reducera fördomarna och därmed sudda ut den skam/tabu som idag råder kring ämnet. Den primära målgruppen är unga vuxna (18-25år), men informationen ska finnas tillgänglig för den breda massan. Konceptet är inte unikt, men varje budskap har rötterna i min egna historia och den är inte lik någon annans. Genom nytänkande och kreativa marknadsföringsstrategier kommer informationen nå ut genom bruset och fram till de potentiella mottagarna. Vårt mål är att psykisk ohälsa ska bli socialt accepterat och därmed leda till att fler människor vågar söka och få vård. Liv ska räddas, sjukdomar ska normaliseras och all skam/tabu ska suddas ut, för evigt.

Trots att Aldrigensam inte funnits speciellt länge så har projektet redan blivit väldigt stort. Vilket inte minst 32 000 likes på Facebook visar. Dessutom har ni flera kända namn som ambassadörer. T.ex Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Sigge Eklund, Jon Olsson, Emma Igelström och Annika Andersson. Vad är anledningen till att Aldrig Ensam blivit så stort?

Psykisk ohälsa är ett ämne som alla på något sätt kan relatera till. Genom att bryta isen och dela med mig av min historia tror jag att många dörrar öppnas för andra människor som tar steget och delar med sig av sina erfarenheter. Det vill säga att det är ett projekt som skapar engagemang.

Vilken roll har digitala kanaler spelat i Aldrigensams framgång. Jag tänker främst på de sociala medierna. Hade detta varit möjligt utan dem?

Användandet av Facebook har varit nyckeln till vår enorma räckvidd. Idag är projektet välkänt runt om i landet och det är i stort sett enbart tack vare sociala medier. Eftersom det är ett ämne som berör och väcker känslor är det tacksamt att arbeta med sociala medier där människors engagemang skapar synlighet.

Hade du någon kunskap om digital marknadsföring innan du startade Aldrigensam?

Nej, det är enbart learning by doing.

Tror du att det ökade användandet av sociala medier har påverkat ungdomars psykiska ohälsa? Hur tror du i så fall att vi kan vända på den trenden?

Via sociala medier skapas skeva ideal av hur den ”normala” människan ser ut och lever sitt liv. Det blir ett ideal som leder till stress och ohälsa istället för inspiration och motivation. För att vända på trenden krävs det att positiva förebilder vågar ta plats och kliver in i rampljuset. De som förespråkar en långsiktighet vad de gäller hälsa, exempelvis PT FIA.

”Via sociala medier skapas skeva ideal av hur den ”normala” människan ser ut och lever sitt liv.”

Om läsarna vill stödja ditt projekt Aldrig Ensam, hur går de tillväga då?

Det absolut viktigaste stöder vi kan få är att de sprider orden vidare genom att gilla, kommentera och dela inläggen som vi publicerar. Dessutom man de visa sitt stöd genom att bära våra armband som säljs via www.aldrigensamshop.com

Du har skrivit en bok som jag verkligen kan rekommendera. Den heter Du är inte ”sjuk” och handlar om din historia med psykisk ohälsa. Vad är bakgrunden bakom den?

Det är samma historia som på hemsidan www.aldrigensam.com men i bokformat.

Jag har inte sett någon marknadsföring på andra platser än i sociala medier. Jobbar ni i andra kanaler med er marknadsföring?

Vi arbetar enbart med sociala medier i form av Facebook och Instagram (aldrigensamcom). Dessutom har vi fördelen av att få mycket exponering via media.

Jag och många andra bär Aldrig Ensam som ett armband runt armen. Bara det är ett tecken på att ditt projekt har nått ut i landet. Men jag antar att du vill nå ut till ännu fler. Hur ska ni komma till nästa nivå? Och vad är nästa steg eller mål för Aldrigensam?

Just nu är fokus på att skapa en plattform i sociala medier för att ha en stor mötesplats för alla som är drabbade eller anhöriga. Målet 2016 är att bidra för att minska antalet självmord i Sverige genom att utbilda svenska folket kring psykisk ohälsa.

Om du fick välja en annan person som jag skulle intervjua, vem skulle det vara i så fall? Har du några frågor till den personen?

De som driver Ångestpodden.
Vad är era mål för 2016?


 

Fem snabba frågor

Facebook eller Instagram?
Facebook

Nyheter på internet eller i tidning?
Internet

Hammarby eller AIK? 😉
Djurgården haha!

Kalmar eller Falkenberg?
Kalmar

Mac eller PC?
Mac


 

Jag tackar Charlie för att jag fått lära mig lite mer om Aldrigensam. Det är personer som Charlie som vi behöver i Sverige och i kampen mot den psykiska ohälsan. Aldrigensam har hjälpt många och jag hoppas att projekten lyckas med sitt mål: att bidra till att minska självmorden i Sverige. Och nu tycker jag att du som läser detta går in på aldrigensam.com och köper ett armband, det kostar inte mycket och det hjälper oerhört mycket. På återseende.

 

 

Bildrättigheter: Camilla Hannell och Christian Gustavsson (Campus)

Exit mobile version