Emil Lindström

Emil möter: Beatrice Lindholm

beatrice lindholm

Jag har fått äran att träffa Beatrice Lindholm, en tjej som är lika grym på sökmotoroptimering som hon är på att föreläsa. Beatrice är expert på hur man skriver text för både sökmotorer och användare. Det pratar vi en del om, vi pratar om framtiden för SEO, om branschen och hennes föreläsningar.

Kul att ni läser intervjuserien Emil möter. Det kommer dyka upp många spännande namn framöver. Läs nu intervjun med Beatrice och inspireras. Mycket nöje.


Hallå där Beatrice. Hur är läget? 

– Hej! Det är bara bra här, dock lite fullt upp såhär innan jul och lite ledighet.

För dom som inte har koll på dig. Vem är egentligen Beatrice Lindholm? 

– Jag är utbildad webbkommunikatör men jobbar idag främst med innehåll och digitala strategier med ett stort fokus på SEO. Jag har under det senaste året även hållit en hel del föreläsningar, bland annat på Webbdagarna i Göteborg och på Webbdagarna offentlig sektor här i Stockholm. 

Vad jobbar du med just nu? Har du något spännande projekt? 

– Just nu jobbar jag mycket med att lägga upp strategier för mina kunder inför nästa år. Vad är det som behöver göras, hur det ska göras och vad har högst prioritet. Kan i dagsläget inte gå in på några specifika kunder eller projekt utan att avslöja för mycket. Men jag jobbar just nu med flera roliga och utmanande projekt inom vitt skilda branscher.

Du är kommunikatör I grunden. Hur kommer det sig att du började jobba med SEO?

– Jag gjorde min första praktik hos Pineberry och i och med det så föddes även ett intresse för SEO som sedan ledde till att jag började jobba som Junior SEO hos spelföretaget Betsson vid sidan av mina studier. 

SEO är ett ganska brett område. Är du specialiserad på något område eller jobbar du med lite av varje på Web Guide Partner?

– Under mina första månader på Web Guide Partner jobbade jag med lite av varje inom SEO, men efterhand blev det ett allt större fokus på innehåll och utbildningar och idag är det främst det jag fokuserar på. 

Vår bransch förändras hela tiden. Hur tror du sökmotoroptimering och synlighet på nätet ser ut om 5 år, alltså 2020?

– Det är alltid svårt att sia om framtiden, men jag skulle tippa på att vikten av länkar kommer att minska och att andra faktorer kommer att spela en allt större roll för synligheten i sökmotorerna. Mobilsöket kommer att dominera, vilket i sin tur kommer generera snabbare och enklare webblösningar där användarvänligheten måste vara helt klanderfri. 

Jag lyssnade på din föreläsning på Webbdagarna om hur man skriver innehåll för både besökare och sökmotorer. Är det ett problem tycker du, att man skriver sitt content för antingen eller?

– Jag träffar ofta personer som antingen säger att de skriver för sina besökare eller att de enbart publicerar text för att Google ska läsa den. Misstaget många gör är att de tror att man måste skriva för antingen eller, trots att det går alldeles utmärkt att skriva innehåll som både besökarna och Google kommer att uppskatta och ”belöna”. 

Så om jag ska skriva texter till mitt företags nya webbplats och har förstått att både sökmotorer och besökare måste gilla texten. Hur ska jag då tänka, i korta drag?

– Först så måste du lära känna din målgrupp och ta reda på hur deras sökbeteende ser ut. Vad söker de efter, vilka sökord används och vad har de för frågor eller funderingar? Sedan svarar du på detta i texten samtidigt som du ser till att optimera följande element baserat på de sökord som målgruppen föredrar att använda:

Du föreläser mycket. Är det ett medvetet val, eller har det bara blivit så?

– Jag har tidigare jobbat en del som lärarvikarie och upptäckte då att jag gillade att föreläsa och utbilda. Så helt slumpartat vad det nog inte, dock var det nog lite otippat att  det skulle bli inom just Content och SEO. 

Trots din relativt korta tid i branschen, måste du redan ha jobbat med många roliga projekt. Vad är det roligaste du gjort? 

– Jag har hunnit med en hel det roliga projekt under de senaste 4 åren som jag har jobbat med SEO i olika utsträckningar. Men om jag ska lyfta två projekt som har stått ut lite extra just i år är det ena Skansen där vi jobbat hårt och ihärdigt på att förbättra och bibehålla viktiga positioner. Ett arbete som givit väldigt fina resultat när det kommer till den organiska trafiken och konverteringarna från denna.

Jag har även jobbat aktivt med en stor tidningsredaktion under det senaste året där vi tillsammans lyckats öka antalet sidvisningar som kommer från den organiska trafiken med hela 180 %! 

I våras skrev jag ett blogginlägg om klimatet i den svenska SEO-branschen, som jag vet att du läste. Jag tycker det har förbättrats sedan dess. Håller du med? Hur ser du på andra I SEO-branschen. Är de inspirationskällor eller konkurrenter?

– Det kan jag absolut hålla med om, även om jag sällan har givit mig in i de diskussionerna där debattörerna har en tendens att gå lite väl långt. Jag föredrar att se andra SEO:are som inspirationskällor och delar själv gärna med mig av mina erfarenheter om det kan vara till hjälp för någon annan. Och eftersom branschen är så pass liten är sannolikheten ganska stor att man någon gång kommer att jobba ihop i något sammanhang och därför ser jag det som extra viktigt att hålla en god ton. 

Om du fick välja fritt, vem är nästa branschperson som jag ska intervjua? Har du någon fråga till den personen? 

– Då tycker jag att du ska intervjua min kollega William Hollingworth och fråga honom hur han ska lyckas ta över hela internet 2016.

 


Fem snabba:

Facebook eller Instagram? 

Instagram

Häst eller hund?

Omöjligt att välja 

Onpage eller offpage?

Onpage

Mac eller PC?

PC

Öl eller vin?

Vin

 


Jag tackar Beatrice Lindholm för en trevlig pratstund. Kunskapen och glöden är något som lyser genom tydligt när Beatrice berättar om sitt arbete. Det här är den första personen i Emil möter som till stor del arbetar med samma sak som jag och det är såklart lärorikt. Jag tar med mig alla tips och önskar Beatrice ett stort lycka till i framtiden och på det nya jobbet. Läs gärna mer om Beatrice på hennes webbplats.

Exit mobile version